De zeven heilige ceremonies

De zeven heilige ceremonies

Elk van de Heilige Ceremonies omvat de Vredespijp, die hen werd gegeven door White Buffalo Calf Woman. Toen ze de Pijp en een kleine steen aan de mensen presenteerde, leerde ze hen het eerste ritueel, ‘Het behoud van de Ziel’, en vertelde hen dat de andere zes rituelen aan hen zouden worden onthuld.

 

“Behoud van de Ziel”
De eerste heilige ceremonie die werd onderwezen door White Buffalo Calf Woman

White Buffalo Calf Woman vertelde de mensen dat wanneer ze sterven, ze gezuiverd moeten worden zodat ze herenigd kunnen worden met de Grote Geest.

 De Heilige Rite begint met een haarlok van de overledene die werd afgeknipt en boven brandend zoet gras (Sweet Grass) werd gehouden. Het haar werd in een stuk heilig buckskin (de Soul Bundle) geplaatst en de Vredespijp werd gerookt.

De Soul Bundle zou worden bewaard in de tipi van een familielid die de Soul’s Keeper werd genoemd. De Hoeder van de Ziel zwoer een harmonieus leven te leiden totdat de ziel werd vrijgelaten. (De Bundel werd meestal ongeveer een jaar bewaard)

De ceremonie om de ziel vrij te laten begon met een buffeljacht. Er zou een speciale lodge (hut) worden gebouwd en heilige tabak zou in de Vredespijp worden gerookt. Ze zouden dan speciaal voedsel in de grond begraven als een offer aan de aarde.

De Bundel die de ziel droeg, werd toen naar buiten gebracht. Zodra het de lucht raakte, werd het losgelaten. Er wordt aangenomen dat de geest langs het Spirituele Pad (de Melkweg) reisde totdat het de Vrouw bereikte die de zielen oordeelde. Ze heette Maya Owichapaha. Als de ziel waardig werd bevonden, werd ze naar rechts gestuurd om zich bij de Wakan Tanka aan te sluiten. Als de ziel onwaardig werd bevonden, werd ze naar links gestuurd totdat ze gezuiverd kon worden en zich bij de Grote Geest kon voegen.

 

“Inipi – De Rite van Zuivering (De Zweethut)”
De tweede heilige ceremonie

Inipi betekent “Opnieuw Leven” en is de Rite van Zuivering. Deze rite werd gedaan vóór elke belangrijke onderneming om ’the mind and the spirit’ te reinigen. De Inipi-rite werd gedaan om de Vision Seeker te helpen een staat van nederigheid binnen te gaan en zo een spirituele Wedergeboorte te ondergaan.

De Inipi betrof de Zweethut, een koepel gebouwd van 16 jonge wilgen die in een cirkel zijn geplaatst, traditioneel bedekt met huiden, zodat er geen licht naar binnen kon dringen. Buiten de ingang van de zweethut was op het Oosten een zandheuvel en een vuurplaats met stenen. De zandheuvel was een halve cirkel van aarde rond de vuurplaats. Dit vertegenwoordigde de Kosmos (of de “uiterlijke wereld”), en de Zweethut vertegenwoordigde de innerlijke wereld.

Terwijl de Zweethut wordt gebouwd, worden gebeden gezegd. Er wordt brandende kolen binnengebracht en er wordt zoet gras op gelegd. Dit om de Zweethut te zuiveren. Daarna wordt de Pijp naar de heuvel van zand gedragen.

De deelnemers gaan de inipi binnen en zitten in een cirkel op heilige salie. De Pijp wordt weer binnengebracht. Tijdens de ceremonie wordt de deur van de lodge 4 keer geopend, om overeen te komen met de vier jaargetijden waarover de White Buffalo Calf Woman spreekt. Tijdens elk van de openingen werd de Pijp naar buiten gebracht naar de zandheuvel en voor het sluiten weer naar binnen. Wanneer de deelnemers de Zweethut verlaten, wordt gezegd dat ze gezuiverd zijn en dat alles wat onzuiver was, in de lodge wordt achtergelaten. Als laatste ging de Pijp naar buiten.

Dit is de Tweede Heilige Ceremonie zoals beschreven door Chief Black Elk.

 

“Hanbleceya – Huilen om een visioen”
De derde heilige ceremonie

Vision Quests worden meestal op een geïsoleerde plaats gehouden, weg van andere mensen, en kunnen duren totdat de visie is ontvangen. Meestal duurt dit 3 tot 4 dagen. Alle mensen, mannen en vrouwen, kunnen vragen om een visioen, maar alleen de waardigen ontvangen het. De visie kan voortkomen uit een daadwerkelijke visie van de deelnemer, of een bezoek van een dier.

Vision Quests worden gedaan om de eigen plaats in de wereld te begrijpen, in de “One-ness”. De deelnemer heeft een Vredespijp en bidt en vraagt om een visioen. Zodra het ritueel voorbij is, brengen andere leden van de stam de deelnemer terug naar de zweethut, terug in het kamp, waar hij vertelt over zijn visie, en de Wiu Dasa Wakan (stam oudste) interpreteert het.

Dit is de derde heilige ceremonie zoals beschreven door Chief Black Elk.

 

 

 

 

 

“Wiwanke Wachipi – Zonnedans”
De Vierde Heilige Ceremonie

De Zonnedans was een ritueel van vernieuwing en waarschijnlijk de belangrijkste rite. Dit ritueel bracht extreme pijn met zich mee voor de krijgers die het doorstonden.

Deze ceremonie wordt gehouden in juni of juli, wanneer de maan vol is. De eigenlijke ceremonie tegenwoordig brengt veel symboliek met zich mee, en minder pijn. Er is een langdurige voorbereiding en naleving van de Zonnedans.

Vele jaren geleden hield de ceremonie in dat krijgers door de zijkant werden doorboord, of de rug met een bot, en een buffelschedel bevestigd met buffelhuid. De dansers werden ofwel vastgebonden aan de boom die was gekozen door de waardigste krijger, of ze dansten met de schedels achter zich aan. Het idee van de dans was om de buffelschedel (en het bot) van hun lichaam te verwijderen.

Het ritueel van vandaag omvat nog steeds de boom, en de heilige loge, en veel dansen. Ze dansen de hele dag en de hele nacht. Na de ceremonie gaan ze de lodge binnen waar ze eten krijgen, de Pijp roken en feest vieren.

Dit is de vierde heilige ceremonie zoals beschreven door Chief Black Elk.

 

“Hunkapi – Het maken van familieleden”
De vijfde heilige ceremonie

De gezichten van de vrouwen zijn rood geverfd en die van de mannen zijn rood geverfd met een blauwe cirkel rond het gezicht en blauwe lijnen op het voorhoofd, jukbeenderen en kin.

 Geschilderd worden symboliseert verandering, wat aangeeft dat een persoon herboren is en nieuwe verantwoordelijkheden en een nieuwe relatie op zich heeft genomen. Problemen uit het verleden tussen de nieuwe familieleden worden vergeten. Het schminken werd vergezeld door het roken van de Pijp.

Tegenwoordig kan men deel uitmaken van een uitgebreide familie, door geboorte of huwelijk, maar de oorspronkelijke ceremonie werd voor het eerst gebruikt om vrede te sluiten tussen het Lakóta- en Ree-volk. Het maken van de Ree-familieleden zorgde voor vrede tussen de stammen. Deze relatie weerspiegelde de relatie van het Lakóta-volk met Wakan Tanka. De ceremonie duurde enkele dagen en het schminken was tegen het einde van het ritueel.

Dit is de vijfde heilige ceremonie zoals beschreven door Chief Black Elk.

 

“Isnati Awicalowanpi – Volwassen worden”
De zesde heilige ceremonie

Deze ceremonie wordt gehouden om een meisje te zuiveren dat oud genoeg is geworden om te beseffen dat wat er met haar gebeurt een heilig iets is. De Zuivering bereidt haar voor om vrouw te worden.

Isnati Awicalowanapi wordt voorgevormd door een Heilige Man. Sweet Grass wordt verbrand en de ceremoniële voorwerpen worden gereinigd door de rook. De Pijp wordt gerookt en gebeden worden geofferd aan de Grote geest. Het meisje krijgt een stuk buffelvlees te eten en kersen en water worden doorgegeven aan haar familieleden. Na de ceremonie is er een weggeefactie (het weggeven van de bezittingen van de familie aan andere leden van de stam) en een groot feest.

Dit is de zesde heilige ceremonie zoals beschreven door Chief Black Elk.

 

 

 

 

“Tapa Wankaye – Het gooien van de bal”
De zevende heilige ceremonie

Er is een spel onder de indianen dat werd gespeeld met een bal, vier teams en doelpunten die op de vier kwarten werden opgezet. Het spel vertegenwoordigt de loop van het leven van een man, die moet worden besteed aan het proberen de bal te krijgen, want de bal vertegenwoordigt Wakan Tanka of het universum. Het is heel moeilijk om de bal te krijgen, want de kansen – die onwetendheid vertegenwoordigen – zijn tegen je.

Het Throwing of the Ball Ritual wordt alleen gedaan door de ‘first nation’ indianen, als het al langer wordt gedaan. Het ritueel is slechts een van de vele rituelen die verloren zijn gegaan voor het nageslacht en veel jonge mensen weten er niet eens van.

Een buffelhuidbal gevuld met buffelhaar dat eerst helemaal rood is geverfd en de wereld vertegenwoordigt. Blauwe verf (die de hemel voorstelt) wordt gebruikt voor de vier stippen die op de vier kwarten worden gemaakt. Vervolgens worden twee blauwe cirkels rond de bal gemaakt om twee paden te maken die de vier kwarten verbinden. Deze beschilderde buffelbal vertegenwoordigt de materiële en spirituele aspecten van het universum.

De volgende items worden gebruikt in de ceremonie naast het bal; een Pijp, heilig tabak, zoet gras, een gevlekte adelaarsveer, mes, bijl, salie, zak aarde, rode en blauwe verf, een buffelschedel en een blauw geschilderd voedselrek. Elk van deze items wordt gebruikt in ceremoniële gebeden voordat de spelers aan het spel beginnen.

Het ritueel maakt gebruik van vier teams en vier doelpunten. Elk doel werd gesteld op een van de vier heilige richtingen; oost, zuid, west en noord.

Een zeer jong Indiaans meisje staat in het midden en stelt Wakan Tanka voor als eeuwig jeugdig en puur zonder duisternis. Ze vertegenwoordigt ook de eerste fase van de vier levensfasen en Moeder Aarde en toekomstige generaties. Ze gooit de bal naar elk doel en iedereen bij het doel probeerd de bal te vangen. Slechts één van degenen die de bal proberen te vangen, zal er uiteindelijk mee eindigen.

De doelen vertegenwoordigen dat Wakan Tanka overal is, inclusief alle vier de richtingen. Dan gooit het jonge meisje de bal recht de lucht in en alle teams proberen hem te krijgen. Dit vertegenwoordigt de kracht van Wakan Tanka die op het volk neerdaalt. Wanneer één persoon eindelijk balbezit heeft, wordt deze teruggegeven aan het jonge meisje. Degenen die de bal vangen, krijgen een waardevol cadeau zoals een paard of een buffelgewaad. Deze vijf winnaars vertegenwoordigen de weinige mensen die een speciale nabijheid bereiken met Wakan Tanka, ook al zoeken velen die nabijheid.

Om een grote zegen te ontvangen, moet elk van de deelnemende mensen ervoor kiezen om naar de bal te reiken, terwijl ze erkennen of begrijpen dat niet iedereen in staat zal zijn om hem te vangen. Na de vijf vangsten van de bal wordt een gebed van dank en erkenning gedaan en Wakan Tanka wordt gevraagd om de mensen te helpen zijn relatie met hem te behouden en hen te helpen het heilige pad te bewandelen zonder onwetendheid. Na de ceremonie was er een groot feest.

Dit is de zevende heilige ceremonie zoals beschreven door Chief Black Elk.


Copyright - Privacy Beleid